Complicii fara voie ai propagandei ruse in mediile on line romanesti

Razboiul informational este vazut de catre oficialii de la Kremlin ca o redutabila forta de peneterare si virusare a modelului occidental. Dezinformatia este o paradigma, nascuta la sfarsitul anilor 50 de catre NKVD, preluata si slefuita, uletrior de KGB si desavarsita, in zilele noastre de agentii FSB-SVR. Armele acestui tip de conflict, devin oamenii, care utilizand zilnic, mediile de informare on-line, prin manipulare si dezinformare devin agentii de propaganda ai Moscovei, redistribuind fara discernamant un veritabil arsenal de stiri false, menite sa induca in mentalul colectiv, tezele propagate de strategii Federatiei Ruse.


Ca multe tari din Europa Centrala si de Est, romanii nu au incredere in Rusia. Drept urmare, propaganda directa, prin canale controlate de Kremlin, nu functioneaza aici asa cum se intampla in fostele state sovietice. Mesajele prin care Moscova incearca sa influenteze opinia publica se lipesc, insa, la temele actuale ale dezbaterii publice si ajung sa fie promovate, de foarte multe ori involuntar, de oamenii de rand. 

  1. Stirile spectaculoase, propagate pe diferite site-uri de influenta ruseasca, intarite de comentariile a mii de trolli, care lucreaza non-stop in institutii de stat aflate sub autoritatea serviciilor secrete, sunt preluate pe paginile de socializare ale acelor persoane cu nivel cultural scazut, usor impresionabile si care, de regula se informeaza dintr-o singura perspectiva.
  2. Stiri cu teme conspirationiste care accentueaza angoasele publicului conservator, teme apocaliptice care personifica raul absolut in decadenta occidentului si in viciile democratiei, care considera America, Babilonul modern si sursa tuturor spurcaciunior, care gasesc un raspuns universal tuturoro intrebarilor enigmatice ale istoriei, vazand in toate marea conspiratiei evreiasca, sunt preluate si comentate de utilizatorii ultra dogmatici si care vad in Rusia si in tezele bizare ale lui Dughin o alternativa viabila.
  3. Propagarea unor miscari de protest impotriva companiilor occidentale din diverse domenii, dar niciodata impotriva celor rusesti si amestecul de adevar cu elemente de persuausiune mascata, creaza o masa critica de aderenti, bine intentionati, care insa nu detin toate elementele care formeaza imaginea de anamblu si care devin complici fara voie intr-o extrem de abila retea de manipulare si propaganda in spatiile de socializare media.
  4. Propagarea unui mit nationalist, izolationist, ultra ortodox si conservator care vede in Rusia, marele frate de la Rasarit, singurul capabil sa se opuna hidrei neo liberale nord-atlantice, se transfera cu ususrinta din site-urile propagandei rusesti, pe paginile de socializare ale utilizatorilor cu viziuni extremiste, xenofobe, anti-europene si care glorifica un trecut istoric mistificat de propaganda comunista.
  5. Crearea de miscari anti-sistem, care antreneaza prin propaganda ideologica si manipulare psiho-emotionala un numar semnificativ de tineri, sa conteste directiile euro-atlantice ale statului roman, se manifesta pe deplin in spatiul virtual.